ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΣΧ. ΕΤΟΥΣ 2022-2023
Σύμβουλος σχολικής ζωής: Λυμπέρη Θεοδώρα (Α.Μ. 209580)
Στην παρούσα απολογιστική έκθεση ως σύμβουλος σχολικής ζωής θα αξιολογήσω εν συντομία τον ρόλο μου κατά το λήξαν σχολικό έτος.
Περιγραφή του ρόλου: Ως Σύμβουλος Σχολικής Ζωής ανέλαβα να συμβουλεύσω, να καθοδηγήσω και να ενημερώσω μαθητές/τριες, γονείς και κηδεμόνες σε θέματα παιδαγωγικής αντιμετώπισης ζητημάτων σε τομείς που απασχολούν τη σχολική μονάδα, όπως η διαχείριση κρίσεων και η πρόληψη ακραίων συμπεριφορών, μαθησιακές δυσκολίες, συμπερίληψη και ενσωμάτωση, μαθητές με ιδιαίτερες δυνατότητες, κλίσεις και ταλέντα, μετάβαση σε άλλες βαθμίδες, σχολική κινητικότητα, συμβουλευτική και ομάδες γονέων και παράλληλα προσπάθησα να συμβάλω στην καλλιέργεια σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Δραστηριότητες: Κατά την άσκηση των καθηκόντων μου, λειτούργησα συμπληρωματικά και ενισχυτικά προς τους υφιστάμενους θεσμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων, χωρίς να υποκαθιστώ τις αρμοδιότητες του συλλόγου διδασκόντων, του Διευθυντή και του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας ή τις αρμοδιότητες υποστηρικτικών δομών της εκπαίδευσης. Στις δραστηριότητες συμπεριλαμβάνονται ατομικές συνεδρίες συμβουλευτικής, ομαδικές συνεδρίες, διαλέξεις και σεμινάρια για τους μαθητές και τις μαθήτριες, καθώς και συνεργασία με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.
Υποστήριξη μαθητών/τριών: Δόθηκε έμφαση στην υποστήριξη μέσα από κοινωνικοπαιδαγωγικά προγράμματα, μεθόδους και πρακτικές για τη δημιουργική σύνδεση σχολείου, οικογένειας και κοινότητας και την συνεργασία τους, με στόχο τη διαχείριση κρίσεων, δηλαδή την πρόληψη κάθε τύπου αντικοινωνικών συμπεριφορών, την ενίσχυση μαθητών με ιδιαίτερες μαθησιακές ή συναισθηματικές δυσκολίες, την υποστήριξη αυτών και των οικογενειών τους κ.ά.
Επίσης, μεγάλης σημασίας ήταν η κοινωνική ένταξη, η συμπερίληψη και ενσωμάτωση μαθητών και μαθητριών με ιδιαίτερες ικανότητες, κλίσεις και ταλέντα και η αξιοποίηση αυτών στον χώρο της σχολικής κοινότητας, αλλά και η υποστήριξη των μαθητών/τριών μέσα από προληπτικές αλλά και συμβουλευτικές κοινωνικοπαιδαγωγικές δράσεις, προκειμένου οι μαθητές/τριες να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και αυτοεκτίμηση ώστε να συμμετέχουν ενεργά και αποτελεσματικά στην σχολική ζωή.
Συνεργασία: Στο πλαίσιο υλοποίησης των παραπάνω δράσεων, ενθαρρύνθηκε και ενισχύθηκε η επικοινωνία του σχολείου με την οικογένεια και την ευρύτερη κοινότητα. Υπήρξε αδιάλειπτη επικοινωνία με τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και άλλους επαγγελματίες της εκπαίδευσης. Μέσα από στοχευμένες δράσεις σε συνεργασία με το ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ. και το κέντρο πρόληψης “Πολιόχνη” πραγματοποιήθηκαν βιωματικά σεμινάρια και δράσεις εντός του σχολικού χώρου, όπως παρατίθενται στη συνέχεια.
Αποτελέσματα: Η συμβουλευτική καθοδήγηση συνέβαλε στην πρόοδο και τη βελτίωση της σχολικής επίδοσης, την παρουσία και την ευημερία των μαθητών/τριών, όπως αποτυπώνεται στις παρακάτω δράσεις και το πρόσθετο υλικό.
Δράσεις του ΚΕ.ΔΑ.ΣΥ. στο σχολείο από την οικεία ιστοσελίδα: https://blogs.sch.gr/kesylimnou/2023/03/20/https-www-limnosreport-gr-limnos-201809-draseis-toy-ke-d-a-s-y-sto-gel-moydroy/
Δράσεις του Κέντρου Πρόληψης “Πολιόχνη” στο σχολείο μας από την οικεία ιστοσελίδα: http://www.polioxni.gr/%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%B5-%CE%B4%CE%B5%CF%82-%CE%AC%CE%BA%CE%BF%CF%85/even/%CE%BD%CE%AD%CE%B1/
Αναλυτική αξιολόγηση: Σε κάθε παιδαγωγική προσπάθεια, είναι σημαντικό να προηγείται πιλοτική περίοδος εφαρμογής, ώστε να υπάρξει η περίοδος παρατήρησης, αξιολόγησης και συζήτησης με τους εμπλεκόμενους. Σε αυτήν τη φάση και μετά από τη διετή εφαρμογή θα ήταν σημαντικό να γίνει, αφενός, μια προσπάθεια αξιολόγησης των αποτελεσμάτων, αφετέρου, να οργανωθούν από ειδικούς συμβούλους συναντήσεις με τους εμπλεκόμενους εκπαιδευτικούς, ώστε να υπάρξουν οι απαραίτητες διευκρινήσεις και ενισχυτικές ενέργειες, σε όποιο τομέα κριθεί αυτό αναγκαίο. Με την κατάλληλη υποστήριξη και το πλαίσιο εμπλουτισμού (με βιωματικές και άλλες επιμορφώσεις) σε απαιτούμενες γνώσεις συμβουλευτικής και σε ό,τι άλλο κριθεί απαραίτητο, θα δημιουργηθεί μια παρακαταθήκη γνώσεων και εμπειριών που απαιτούνται. Αυτό θα χρησιμεύσει στη διάχυση της πληροφόρησης και των καλών πρακτικών σε όλα τα σχολεία, ενώ η πλαισίωση σε σταθερή βάση συναντήσεων από ειδικό σύμβουλο, θα συνέβαλε στην ανταλλαγή εμπειριών και νέων πρακτικών για τη διάχυση της πληροφορίας και την ενίσχυση της ωφέλειας από όλους τους εμπλεκόμενους. Τέλος, μέσα από όλα αυτά που αναπτύχθηκαν, γίνεται φανερό ότι χρειάζεται να δοθεί περισσότερος χρόνος από αυτόν των διαλειμμάτων για την υλοποίηση αυτού του θεσμού υποστήριξης στα σχολεία δευτεροβάθμιας. Αν θεσμοθετηθεί καθημερινά χρόνος που θα διατίθεται από το ωράριο του εκπαιδευτικού Συμβούλου Σχολικής Ζωής για την υλοποίηση του πολυσύνθετου αυτού έργου, τότε θα μπορούσε να είναι περισσότερο αποτελεσματικός. Ο θεσμός του Συμβούλου Σχολικής Ζωής αποτελεί μια νέα πολλά υποσχόμενη προσπάθεια στα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ο οποίος μέσα από τη σταθερή ενίσχυση, ανατροφοδότηση και κύρια διάθεση του απαιτούμενου εργασιακού χρόνου προς τον εκπαιδευτικό αναφοράς, θα μπορέσει να στηρίξει ουσιαστικά το σχολείο στο μέλλον.
Η Σύμβουλος Σχολικής Ζωής
Θεοδώρα Λυμπέρη